Voor een klant ga ik door het vuur
Gepubliceerd op 13/12/2021Dat het vreemde tijden zijn, is een understatement. Daarom dat het zo fijn is ons te laten verrassen door creatievelingen. Vlak voor de coronapandemie, vierde niche touroperator Horizon Select nog zijn twintigste verjaardag, met een complete rebranding als cadeau voor de klant. ‘Gelukkig publiceerden we geen jaartal in de brochure, maar onze rondreizen zijn sowieso tijdloos.’
Bron: TravMagazine BeLux
- Door: Adeline Willems
Hoe gaat het Peter?
‘Ik ben pas terug van een groepsreis Costa Rica, en iedereen was zo enthousiast! Dat doet deugd in deze toch wel moeilijke periode. Ik voel dat er goesting is bij de klanten om er terug op uit te trekken. Sommigen kiezen voor een vakantie dichtbij, maar er zijn zeker ook mensen die ver weg willen. Sri Lanka en Costa Rica worden vlot verkocht en in maart vertrekt een kleine groepsreis naar Kenia.’
Hoeveel groepsreizen organiseren jullie per jaar?
‘Oorspronkelijk één, maar er is steeds meer vraag naar en daar spelen we natuurlijk op in. Voor velen vormen een vreemde taal of een lange vlucht met overstap een drempel om op eigen houtje op vakantie te gaan. Iemand die met hen meegaat zorgt dan voor de nodige rust. Tot een tijd geleden geloofde ik niet meer in het potentieel van groepsreizen, want het werkte gewoon niet meer zo goed. Maar nu, vreemd genoeg, is er weer meer interesse voor. Het gaat dan wel niet meer over grote groepen, maar over een 10 tot max. 14-tal personen. Een meer intieme groepsreis zeg maar, want vroeger begon dat bij 12 en liep dat op tot 20. Door de pandemie zijn klanten op zoek naar een houvast. Als reisorganisator moet je er zijn voor, tijdens en na de reis. Ik ga voor iedere klant door het vuur. Zij geven ons het vertrouwen door bij ons te boeken, en dan mogen we dat niet schaden.’
Horizon Select onderging eind 2019 een complete rebranding. Vertel.
‘In 2019 vierden we onze 20e verjaardag. Het was mijn vrouw Mieke die de trekkende kracht was om Horizon Select in een modern jasje te stoppen. We namen een marketeer onder de arm die ons hele bedrijf heeft uitgekamd. Het begon met een nieuw logo maar al snel besloten we om alles te herbekijken. We ontwikkelden een eigen huisstijl en een nieuwe, luxueuze brochure. De brochure dient als smaakmaker en moet mensen inspireren. Het prikkelen vertaalt zich dan in een offerte waar ik telkens veel uitleg en informatie bij geef. Sommige collega’s hebben schrik dat wanneer we de klant té veel informatie geven, ze die reis zelf zullen boeken. Maar dat klopt niet volgens mij. Er is altijd een publiek dat zelf zijn reizen zal boeken, of ze nu over veel informatie beschikken of niet. Maar er zijn ook heel veel mensen die vragen om ontzorgd te worden door experts.
De ondertitel ‘persoonlijke droomreizen’ werd bedacht door mijn collega Karolien. Fijn ook om de hele rebranding samen met het team te verwezenlijken. Tot slot kreeg ook het reisboek een upgrade. Alles moet
kwaliteit uitstralen, en waar we ecologisch ons steentje konden bijdragen, deden we dat ook.’
Tijdens BTExpo konden we jullie documentenbox bewonderen. Wat is het verhaal hierachter?
‘Het idee kwam in me op na het zien van unboxing video’s op het internet, waarbij je ziet hoe mensen iets uitpakken en hoe verrast ze vaak zijn. Daarom krijgen onze klanten een documentenbox, met daarin allemaal kleine ‘schatten’ zoals het gepersonaliseerde reisboek, de reisdocumenten,… We willen onze klanten iets tastbaar meegeven want de reis zelf, dat zijn herinneringen. Maar dankzij de box kan je souvenirs, fotoboeken en andere tastbare reisherinneringen verzamelen en bewaren.’
Hoe reageerden klanten en reisagenten?
‘De mensen die een box meekregen, zijn erg lovend. Een reiskantoor had acht boxen nodig, die ben ik persoonlijk gaan leveren. Men vond het ‘ongezien’! Dat is voor mij natuurlijk het mooiste cadeau om te krijgen! Als er bij het versturen van de box iets misgaat waardoor de box onbruikbaar is, krijgt men uiteraard gewoon een nieuwe. Het is belangrijk dat het hele plaatje, van A tot Z, klopt.’
Waarvoor staat Horizon Select?
‘We verkopen geen budgetvakanties, maar echte droomreizen op maat van de klant. Ik wil enkel verkopen waar ik zelf ook voor de volle honderd procent achter sta. Bij elke aanvraag start ik met een wit blad en bouwen we aan een programma geheel op maat van de klant. De programma’s die in de brochure staan, zijn voorbeeldprogramma’s. Maar zelden verkopen we een kopie van wat in de brochure staat, elke aanvraag vraagt een persoonlijke aanpak.
Standaardprogramma’s zijn dus niets voor ons. Zo heb ik nu een groepsreis gecreëerd naar Sri Lanka, waarbij een stukje van het land zal worden getoond dat bij het grote publiek nog niet gekend is: Gal Oya NP. Sri Lanka is een bestemming die me nauw aan het hart ligt, en die je op wel duizend verschillende manieren aan de man kan brengen.’
Hoe beleeft u de coronacrisis?
‘Ik ben niet ontmoedigd geraakt, integendeel. Het is nu het moment om het verschil te maken en te tonen wie we zijn. Veel klanten die hun reis al verschillende keren omgeboekt zagen worden, blijven ons het vertrouwen schenken en wachten geduldig af tot wanneer ze hun reisbudget opnieuw kunnen besteden. Maar de pandemie woedt intussen al twee jaar, en naar mijn gevoel zijn we nog geen stap verder geraakt door de halfslachtige maatregelen van de regering. Mensen hebben toch wel schrik om te reizen, en zeker wat verre reizen buiten Europa betreft terwijl het daar vaak veiliger is dan hier. Maar dat zijn wel de bestemmingen die wij verkopen.
Latijns-Amerika heropent langzaamaan, met onder meer
Peru,
Chili,
Costa Rica en
Colombia. Er is ook veel interesse in onze Afrikaanse bestemmingen, die ook terug bereisd kunnen worden. Azië gaat moeizaam, en vaak met moeilijke inreisvoorwaarden zoals bij
Thailand. Voor elke bestemming volgen we de situatie op de voet.’
Wat mag ik je toewensen?
‘Dat Horizon Select meer en meer bekend wordt in België. We bieden high end producten met alles erop en eraan. Het is ook belangrijk dat reisagenten weten dat men binnen de 24u een offerte krijgt. Dat kan lang niet elke touroperator garanderen. We leveren zo snel mogelijk, ideaal voor klanten die last minute nog een reis willen boeken. We steken graag een tandje bij, want we merken dat de klant weinig geduld heeft. In totaal werken nu zo’n 60 kantoren met ons samen, maar we staan uiteraard open voor nieuwe samenwerkingen. Met de rebranding willen we de focus op onze touroperating activiteiten leggen. Geïnteresseerde reiskantoren mogen ons altijd contacteren.’
‘En tot slot is de verderzetting van ons familiebedrijf verzekerd, want mijn dochter Sophie vervoegd binnenkort het team. Ik dacht dat het ging stoppen na Mieke en mezelf, maar de interesse van mijn dochter om in het team te komen geeft ons een grote energieboost!'